PUHEENJOHTAJALLA ON ASIAA

2114

KESKUSTAN POLIITTINEN ITSEMURHA

Ei voi välttyä vaikutelmalta, että pääministeri Juha Sipilä vihaa maalaisia ja yleensä kantaväestöön kuuluvia suomalaisia. Sote merkitsee suurille ulkomaisten omistamille terveydenhoitolan yrityksille todellista kultakaivosta ja kuntatasolla keskustan kannattajille hyväpalkkaisia työpaikkoja! Ministerikseen valitsemansa Anne Bernerin on Sipilä valtuuttanut tekemään erään Suomen historian suurimman omaisuuserän siirtämisen suursijoittajien lypsettäväksi. Bernerin hanke veronmaksajien varoilla rahoittaman tieinfran siirtämiseksi perustettavalle osakeyhtiölle on uskomaton röyhkeydessään ja ainutlaatuinen siksi, että se saattaa mennä läpi Eduskunnassa!

Autoverotus on Suomessa ollut kestämättömän korkealla tasolla, huomioon ottaen suuret etäisyydet ja laajalle alueelle syntyneen asutuksen. Bernerin esityksen osa autoveron poistamiseksi vaikuttaa kuluttajan kannalta aluksi hyvältä, mutta taustalla on täydellisesti ahneuteen perustuva verotusmalli, ilman saavutettavaa autokannan uusiutumista. Kalliimpien autojen hinnan lasku ei mahdollista tavallisen kansalaisen auton hankintaa, sillä autojen hinta jää edelleen niin korkeaksi, että ainoastaan yli 6000 euroa kuukaudessa käteen ansaitseva voi ostaa uuden premium luokan auton. Kalleimmat automallit tullaan myös Bernerin mallin mukaan rekisteröimään yritysten ja luottolaitosten nimiin.

Bernerin varsinainen pommi on kilometrikohtaiseen maksuun siirtyminen. Maksu tulee rasittamaan haja-asutusalueilla eläviä pienipalkkaisia ja eläkeläisiä, joilla ei ole mahdollisuuksia hankkia uutta vähäpäästöistä autoa. Reaaliaikainen seurantalaite merkitsee siirtymistä “ison veljen” valvontaan, eli kansalaiset olisivat vielä Pohjois-Koreaakin tarkemmassa kontrollissa. Useilla alueilla Suomessa on edelleen suurperheitä, joilla on akuutti tarve suurikokoiselle, lähinnä tila-autolle, mutta uusi maksujärjestelmä tulisi suoraan merkitsemään vähintään 1500 euron lisäkustannuksia vuodessa. Bernerin malli ei ota mitään kantaa jo nyt perittyyn diesel-autojen käyttövoimaveroon, mikä on huomattavan korkea painavien autojen osalta.

On syytä epäillä, että tieverkon yhtiöittäminen johtaisi nopeasti samanlaiseen kustannusten nousukierteeseen, mikä tapahtui verkkoyhtiö Carunan myynnin jälkeen. Hintoja nostetaan, vaikka minkäänlaisia parannuksia ei tehdä. Ainoastaan päätieverkko voidaan pitää tyydyttävässä kunnossa. Bernerin laskelmissa ei ole mainintaa liikuntarajoitteisten henkilöiden mahdollisuudesta saada helpotuksia tien käyttöön liittyvistä kustannuksista tai ajoneuvonsa erityisistä apulaitteista. Ilmeisesti ministeri Bernerin mukaan jätetään liikuntarajoitteiset kuolemaan koteihinsa, säästyy sekin raha “parempiin kohteisiin”. Bernerin esilletulo on erittäin mielenkiintoinen valtionvarainministeri Petteri Orpon kannalta, sillä asia ei ole hallitusohjelmassa ollut esillä tällaisessa muodossa!

Kuntavaalien kannalta Juha Sipilä tulee kohtaamaan todella ärsyyntyneen kenttäväen, sillä esitys on suoraa rahan siirtoa varakkaiden autonostajien ja käyttäjien taskuun! Bernerin esitys on tullut useimmille keskustan vanhoille kannattajille ja aktiiveille täysin “puun takaa”, eli asiasta ei ole keskusteltu “tupailloissa”! Voidaan todeta, että Sipilä saattaa onnistua tekemään keskustasta edeltäjiensä Matti Vanhasen ja “kokovartaloministeri” Kiviniemen saavutuksia pienemmän oppositiopuolueen. Perussuomalaisille ja vasemmistoliitolle tulevat kuntavaalit ovat erinomainen tilaisuus kasvattaa kannatusta, sillä Bernerin toiminta koskettaa suoraan kaikkia haja-asutusalueilla eläviä kansalaisia ja heidän perheitään.

Pitkäaikainen keskustan vaikuttaja jo 60-luvulta ja samalla vanha ystäväni totesi, nyt on tullut aika lähteä keskustasta, sillä suurperheen isänä hän joutuisi maksamaan yli 2000 euroa enemmän vanhan diesel-autonsa käytöstä vuodessa. Keskustan mahdollisuudet kuntavaaleissa heikkenevät jatkuvien hinnannousujen ja veronkorotusten paineessa, siksi Bernerin esityksen esilletulo on kriittinen. Sipilän käsitykset suomalaisen äänestäjän uskollisuudesta tulisi olla hyvin muistissa, sillä Sipilä sai johdettavakseen ainoastaan keskisuuren puolueen 2011 vaalien jälkeen. Keskusta on edelleen koko Suomen alueella vaikuttava puolue, joten keskustan ministeri Bernerin esitys on suoranainen tulonsiirtoesitys parempituloisille kaupunkilaisille ja vähän autoa käyttäville.

Keskusta ei ilmeisesti tarvitse poliittisia vastustajia, sillä Bernerin esitys on Carunan myynnin jälkeen tehokkain keino kannatuksen laskuun. Luottamus Sipilän kykyyn arvioida omaa “ylivertaista älyään” voidaan tarkastella hyvin Kempeleen asunnon mainostamisesta maahan tunkeutujille lepopaikkana. Arviolta puoli miljoonaa Eurooppaan ja erityisesti Ruotsin kautta Suomeen matkasuunnitelmia tehneistä Islamia tunnustavista partalapsosista piti Suomea erittäin houkuttelevana, sillä kutsun oli esittänyt Suomen pääministeri henkilökohtaisesti. Sipilän suosio tulee olemaan katoavaista, mutta ainoa kansalaisten toivomus on, että hän ei kykenisi tekemään yhtä paljon velkasitoumuksia kuin Jyrki Katainen. Opposition aika on ryhdistäytyä, Sahra Wagenknecht vasemmistoliiton johtoon!

Runo K. Kurko

puheenjohtaja